Unilever heeft in het derde kwartaal meer voedings- en verzorgingsmiddelen verkocht dan een jaar eerder, tegen hogere prijzen. Vooral de verkoop van ijsjes liep goed, terwijl de markten in China en Latijns-Amerika aantrokken.
Dat meldde het moederbedrijf van merken als Ola, Dove, Axe en Lipton donderdag.
Unilever boekte vorig kwartaal een omzet van 13,4 miljard euro. Dat was ruim 9 procent meer dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor gunstige wisselkoerseffecten stegen de opbrengsten met 5,7 procent. Die zogeheten onderliggende groei kwam voor het grootste deel door de verkoop van meer goederen. Prijsverhogingen droegen 1,5 procent bij.
Unilever voorspelde eerder dat de omzet, zonder wisselkoerseffecten, dit jaar met 2 tot 4 procent zal groeien. Topman Paul Polman gaf donderdag aan dat de opbrengsten waarschijnlijk ,,aan de bovenkant” van die bandbreedte zullen uitkomen.
De markten waarop Unilever actief is, blijven voorlopig moeilijk, aldus Polman. Tekenen van een aanmerkelijke verbetering in de wereldeconomie ziet hij voorlopig niet. Daardoor blijft de vraag van consumenten wereldwijd kwetsbaar. Unilever verwacht echter ook dit jaar de verkopen harder te kunnen laten groeien dan zijn concurrenten.
Unilever heeft de verwachtingen afgelopen kwartaal ruimschoots overtroffen, stelden analisten van Rabobank donderdag. Rabo handhaafde zijn hold-advies voor het aandeel Unilever, met een koersdoel van 41 euro.
Stevige groei in China en Turkije
Unilever boekte vorig kwartaal vooral een stevige groei in opkomende markten. Daar stegen de vergelijkbare verkopen met ruim 8 procent, onder meer dankzij een dubbelcijferige groei in China en Turkije. In ontwikkelde markten als West-Europa en Noord-Amerika werd een plus van 3 procent geboekt.
Unilever werd in China vooruitgeholpen door een zeer gunstige vergelijkingsbasis, omdat de verkopen in het land een jaar eerder sterk krompen. Over het algemeen ziet het concern de markt in 's werelds op een na grootste economie wel stabiliseren, zei de onlangs aangetreden financieel directeur Graeme Pitkethly tegen AFN. Daarbij is de groei wel verschoven, van de grootste steden en hypermarkten, naar de iets minder grote steden en winkels in China.
De prijzen gingen in Europa verder omlaag. Die ontwikkeling werd echter gecompenseerd door een stevige groei van de verkopen, waarbij het goede weer in Zuid-Europa de vraag naar ijsjes stevig opdreef. Bij de voedingsmiddelen hield Unilever last van de afnemende vraag naar margarine.
De prijsdalingen in Europa houden voorlopig aan, voorspelde Pitkethly. Consumenten blijven volgens hem, ondanks het ontluikende economische herstel, scherp kijken naar de beste deal, waardoor concurrentie vooral met scherpe aanbiedingen gepaard blijft gaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl